Wat verwachten wij van geregistreerde forumbezoekers?
Een forum is een plek waar mensen elkaar ontmoeten. Je reageert op elkaar, net zo als in het 'echte' leven. Het enige wat ontbreekt is lichaamstaal. En juist dat maakt het moeilijker om het bericht van de ander in te schatten. Vandaar wat richtlijnen om je te helpen.
1. ZET HOOFDLETTERS UIT. Het staat namelijk voor schreeuwen. En wie wil er nu echt luisteren naar iemand die schreeuwt?
2. Blijf bij jezelf als je een reactie geeft. Vertel wat een bericht met jou doet. We zijn uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor ons eigen gedrag.
Als je geemotioneerd raakt door een bericht kun je ervoor kiezen om jezelf de tijd te geven erover na te denken. Reageer daarom niet meteen, maar laat het even bezinken. Schrijf jouw waarheid, en besef dat anderen ook hun waarheid hebben. Dat betekent dat je het niet altijd met elkaar eens moet zijn, maar dat je kunt besluiten dat je het niet met elkaar eens bent met een goede verstandhouding.
3. Ongewenst gedrag kun je het best tegengaan door aan te geven dat je er niet van gedient bent. Vertel de ander wat het met je doet en vraag daar begrip voor. Schelden heeft geen zin en resulteert vaak in een eindeloze discussie waar niemand wijzer van wordt.
4. Wees voorzichtig met persoonlijke informatie vrij te geven. Het forum kan door iedereen die zich registreert worden gelezen. Bescherm je privacy door na te denken wat je over jezelf schrijft op een forum. Dit geldt trouwens ook voor emailberichten. Geef nooit zomaar persoonlijke informatie.
5. Gebruik liever geen afbeeldingen bij je 'handtekening'. Het maakt het lezen van een item onprettig. Een tekstlink plaatsen is geen probleem.
6. Je mag een avatar (foto bij je profiel) uploaden vanaf je computer.
7. Geef een duidelijke omschrijving in het vak 'onderwerp' als je een nieuw bericht plaatst. Probeer de volgende omschrijvingen te vermijden: "ik heb een vraag", "Help of wie kan mij helpen?". Gebruik liever: Wie weet hoe ik moet ......... (vul maar in). Of "Help mij met ..... (vul maar in).
8. Als je quote gebruikt (herhaling van een eerder geplaatst bericht), probeer dan alleen dat gedeelte te quoten waar je op wilt reageren om het forum leesbaar te houden.
Dit zijn de belangrijkste richtlijnen die ik je mee wil geven. Vertel je waarheid en respecteer de waarheid van een ander. Dat maakt een forum zo interessant! Het zet je tot nadenken!
Hilda.